• Bruce Springsteen covert discohit Bee Gees tijdens concert

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, 70's, Dance Classics, Disco, Pop Permalink

    Tijdens het laatste concert van zijn tournee door Australië heeft Bruce Springsteen een coverversie vertolkt van de discohit Stayin’ Alive van Bee Gees.

    Springsteen speelde de ruim zes minuten durende versie van de Bee Gees-hit uit de speelfilm Saturday Night Fever tijdens zijn show in Brisbane.

    De zanger startte de uitvoering van Stayin’ Alive solo, met akoestische gitaar, waarna hij begeleid werd door zijn achtergrondkoor en The E Street Band.

    De broertjes Gibb waren oorspronkelijk van Britse afkomst, maar groeiden op in Australië. Springsteen bracht tijdens een eerder concert in Melbourne al een cover ten gehore van Highway To Hell, van de Australische rockband AC/DC. Hij zong het als duet met Eddie Vedder van Pearl Jam. 

    Bruce Springsteen & The E Street Band - Stayin' Alive (Live, 2014)

  • Bootsy Collins in de AB: Funk met een kosmische cartoon

    Pin it! Print 0 comments Categories: 70's, 80's, 90's, Funk, Muziek, R&B Permalink

    "Ladies and gentlemen, the mothership has landed!" Bootsy Collins, de grootmeester van de funk, liet zich in de AB omringen door een dertienkoppige band in astronautenpak. Maar hoewel het publiek lustig zijn boot(s)y shakete, dobberde de aanvoerder van The Mothership soms wat doelloos rond in de ruimte.

    William "Bootsy" Collins was nauwelijks 17 jaar oud, toen hij debuteerde in de band van James Brown. Dit wonderkind van de funk, gezegend met een kosmisch talent, stond mee aan de wieg van hits als 'Get On Up (I'm Feeling Like A) Sex Machine' en dicteerde later mee het geluid van George Clinton. Alle macht aan de verbeelding, leek zijn officieuze slagzin naast het legendarische 'One Nation Under A Groove'.

    Op die manier toonde hij zich doorheen de jaren niet alleen The P-Master of the Universe, maar brandde hij zich ook op je netvlies als een vrolijk gestoorde cartoon. In die laatste gedaante verscheen Bootsy Collins ook weer in de AB. Onnozele bril, opzichtig glitterpak, hoge hoed en vergezeld van een stervormige basgitaar. Die leek helaas meestal niets meer dan een accessoire.

    Van zijn hyperkinetisch hamerende basspel, dat de geschiedenis van de funk en de rockgeschiedenis hertekende, mocht je alleszins maar sporadisch getuige zijn. Eén van zijn handlangers kreeg zelfs een meer prominente rol op de vier snaren dan zijn eigen broodheer. Bootsy gaf namelijk de voorkeur aan publieksspelletjes waarbij hij druk gesticuleerde, of het podium kamerbreed grijnzend verkende.

    Maar het publiek gaf kennelijk geen funk om de luilekkere aanpak van Bootsy Collins. Diens Funk Unity-groep ving zijn schamele input dan ook verrassend goed op. Méér nog: het funkfeestje leek pas echt goed los te barsten toen de funky bassist even de coulissen opzocht, en 'Groove is in the Heart' van Deee-Lite werd ingezet. Even later flirtte de saxofonist dan weer met 'Miss You' van de Rolling Stones. En ook 'Don't Take My Funk Away', dat oorspronkelijk door Bootsy's oudere broer Catfish Collins en Bobby Womack het collectieve geheugen werd ingestuurd, ontpopte zich tot een festief hoogtepunt.

    Naast Catfish werd ook George Clinton van Parliament-Funkadelic bedacht met een ode, en hield de groep - alweer zonder Bootsy - een eerbetoon aan Buddy Miles met 'Them Changes'.

    Daarna volgde pas het onbetwiste hoogtepunt van de avond, waarbij Collins opmerkelijk genoeg alwéér schitterde door afwezigheid. In de Parliament-song 'Flash Light' bewees de funkkliek haar eigen virtuositeit, met een heerlijke bassolo en een straffe drumbreak. "Keeping it on the one" werd daarbij en passant als leuze afgedwongen. Nogal wat mantra's werden trouwens de funky ruimte ingeslenterd: van Bootsy leerden we ad nauseam dat "funk is making something out of nothing". Verder klonk het nog tot in den treuren "make my funk the p-funk", of  scandeerde het publiek zo'n elfendertig keer "I don't give a funk".

    Dat leek ook Collins te denken, die een knipperlichtrelatie met het podium onderhield. In de laatste rechte lijn kwam hij uiteindelijk met een lichtgevende basgitaar op, en rekende hij voornamelijk op uw sympathie in een Anderlecht-voetbalshirt waarmee hij door het publiek ging struinen. Dan pas begon het pas te ons dagen: eigenlijk draaide de show helemaal niet rond deze legende.

    Hooguit om een feestje waarin het condens in dikke druppels op het plafond en de relingen moest verschijnen. In dat licht: opzet geslaagd. Tegen het eind van de show rook de AB zelfs een tikkeltje funky.

    Dat feestje belette helaas niet dat de 62-jarige funkateer méér als mascotte leek te worden opgevoerd, en soms zelfs een overbodige indruk maakte. Goed, hij speelde een onaards lekker mopje bas in 'I'd Rather Be With You' - waarin zijn zinderende noten zo diep en vet klonken dat ze zich door je ingewanden leken te boren.

    Maar eigenlijk toonde deze grootmeester zich meer stripfiguur dan legende.

    Of zou hij dat zelf on-the-one afwimpelen als een "Pinocchio Theory"?

    Ach, who gives a funk? Vet feestje.

  • The Jacksons sluiten Suikerrock af

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, Disco, Funk, Muziek, Pop, Soul Permalink

    The Jacksons, bestaande uit de vier overblijvende leden van de legendarische The Jackson 5, sluiten dit jaar op zondag 3 augustus het Tiense stadsfestival Suikerrock af. Dat hebben de organisatoren dinsdag bekendgemaakt. Het is de eerste naam voor de 28ste editie van dit festival dat dit jaar plaatsvindt van 1 tot en met 3 augustus en jaarlijks meer dan 100.000 festivalgangers trekt.

    The Jackson 5 brachten op het einde van de jaren '60 wereldhits als 'ABC', 'I want you back', 'Blame it on the boogie' en 'I'll be there'. In 1981 volgde nog 'Can you feel it'. Inmiddels onder de naam The Jacksons maakte de groep een laatste tournee in 1984 naar aanleiding van het album 'Victory'.

    In 2012 toerden The Jacksons opnieuw door de VS met hun 'Unity Tour'. Ze waren in ons land in 2012 ook te gast in de Night of the Proms en vorig jaar in de Lotto Arena.

    bron: DMorgen.be

  • Ongebruikt liedje Michael Jackson in reclamecampagne smartphone

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, Film, Funk, Muziek, Pop, R&B, Soul Permalink

    Een nooit eerder officieel uitgebracht nummer van Michael Jackson wordt in een reclamecampagne voor de Xperia Z2-smartphone gebruikt.

    De samenwerking tussen Jacksons erven, platenfirma Epic Records (onderdeel van Sony Music) en Sony Mobile werd maandag in Barcelona aangekondigd.

    De familie van de in 2009 overleden zanger stelde het obscure liedje Slave To The Rhythm beschikbaar voor de reclamecampagne voor het toestel.

    Jackson maakte het nummer gedurende de sessies van zijn album Dangerous in 1991, maar voltooide het pas in 1998, kort na het verschijnen van Blood On The Dancefloor. In 2010 werd de opname op internet gelekt en in augustus 2013 zette Justin Bieber een ongeautoriseerde duetversie online.

    Jackson maakte het nummer gedurende de sessies van zijn album Dangerous in 1991, maar voltooide het pas in 1998, kort na het verschijnen van Blood On The Dancefloor. In 2010 werd de opname op internet gelekt en in augustus 2013 zette Justin Bieber een ongeautoriseerde duetversie online.

    Bekijk commercial Xperia Z2:

     

    Door: NU.nl/Pierre Oitmann

  • Percy Sledge voor eenmalig optreden in Nederland naar Heerlen

    Pin it! Print 0 comments Categories: 60,s, 70's, Muziek, Pop, Soul Permalink

    Op 22 april komt Percy Sledge,  een van de pioniers van de emotionele soul-ballad, voor een eenmalig concert in  Nederland naar het Parkstad Limburg Theater in Heerlen.

    Een unieke gelegenheid om deze  levende soul legende nog eens aan het werk te zien en weg te zwijmelen in het  rode pluche.

    Na enkele jaren bij soulgroep ‘The Esquires Combo’ gezongen te hebben, ging  de ex-ziekenverpleger in 1966 solo en scoorde dat zelfde jaar zijn eerste grote  hit met ‘When a Man Loves a Woman’. Percy Sledge (1941) was één van de eerste  artiesten die het aandurfde om soul met country invloeden te vermengen wat voor  die tijd vrij ongebruikelijk was. Een nieuwe stroming was geboren en sloeg  duidelijk aan bij het grote publiek. ‘My Special Prayer’, ‘Warm And Tender  Love’, ‘It Tears me Up’ en ‘Take Time To Know Her’ zijn slechts enkele hits die  hij op zijn naam schreef.

    Dat hij in 1989 de prestigieuze ‘Rhythm and Blues Foundation’s Career  Achievement Award’ won is dan ook een terechte beloning voor iemand die  inmiddels al meer dan 50 jaar met zijn krachtige, emotionele stem zijn publiek  weet te boeien.

    ‘The Golden Voice Of Soul’, zoals  hij door soul liefhebbers genoemd wordt, staat nog steeds gemiddeld 100 keer per  jaar op de planken. Een levende legende komt naar Heerlen!

    Uiteraard zullen wij uitgebreid  over dit unieke concert berichten.

    Dinsdag 22 april 2014
    Locatie: Theater Heerlen – RABOzaal
    Aanvang: 20:00
    Tickets € 17,00 – 37,00 (excl. service- en transactiekosten)
    www.parkstadlimburgtheaters.nl

  • Cors Disco en Soulshow Goes Motown via Mixcloud

    Pin it! Print 0 comments Categories: 60,s, 70's, 80's, 90's, Disco, Funk, Pop, R&B, Radio Show, Soul Permalink

     

    Cors Disco en soulshow van 22 februari Goes Motown by Cor Shops on Mixcloud

     
  • Nile Rodgers werkt aan nieuw Chic-album

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, 70's, 80's, 90's, Dance Classics, Disco, Funk, Muziek, Pop Permalink

    Legendarisch producer Nile Rodgers werkt aan een collectie verloren gewaande demo's die hij dertig jaar geleden met zijn discogroep Chic opnam. Dat onthulde hij gisteren in Londen, waar hij samen met Pharrell Williams optrad en de International Group Award voor Daft Punk in ontvangst nam.

    "Ik werk momenteel aan een nieuw Chic-album", verklaart Rodgers aan DigitalSpy. "Terwijl ik in 1983 aan mijn soloplaat ('Adventures in the Land of the Good Groove', nvdr.) werkte en aan David Bowie's 'Let's Dance'-album, nam ik ook demo's op met mijn oude band".

    "Ik noem ze liefkozend de 'Lost Chic Tapes' omdat ze pas onlangs zijn komen bovendrijven. Ik heb al voor vijf nummers hooks geschreven, ze klinken fantastisch".

    Rodgers, die in het verleden kampte met drugs- en drankproblemen, viert binnenkort twintig jaar nuchterheid. "Op Madonna's volgende verjaardag (16 augustus) zal het twintig jaar geleden zijn dat ik alcohol of eender welke drug in mijn lichaam heb gehad. Dat vind ik ongelooflijk. Ik las ooit een interview met Keith Richards waarin hij zei dat hij kan leven zonder drugs, maar dat hij niet kan leven zonder muziek. Dat is precies hoe ik erover denk".

  • Kijk "Unsung" biografie deze week: Nile Rodgers en Chic

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, 70's, 80's, 90's, Dance Classics, Disco, Funk, Muziek, Pop Permalink

  • De La Soul geeft weg: hele discografie gratis downloadbaar

    Pin it! Print 0 comments Categories: 80's, 90's, Muziek, Pop, R&B, Soul Permalink

    Het Amerikaanse hiphoptrio De La Soul is vrijgevig op Valentijn, want het geeft hun fans namelijk de kans om elk album dat ze ooit al maakten gratis te downloaden.

    <:section class=clear>

    De La Soul bestaat 25 jaar. In 1989 kwam hun debuut '3 Feet High & Rising' uit en dat willen ze nu uitgebreid vieren. Ze stellen hun hele discografie 25 uur beschikbaar voor ieder die het wil. Omstreeks 17 uur Belgische tijd kan je op hun website terecht ter uitbreiding van je muziekcollectie.

    Bandlid Posdnuos beschrijft het in Rolling Stone als een bedankje aan de fans. "Dit geeft onze de fans de kans om onze muziek te bemachtigen, iets wat ze altijd al met veel moeite probeerden. Het heeft allemaal te lang geduurd eer ze overal toegang tot hadden. Op deze manier willen we tonen hoe graag we hen zien."

    Hij verwijst daarmee naar de lange lijdensweg die ze achter hen hebben op het vlak van licensies. Omdat er in die tijd nog geen heuse wetten bestonden rond het samplen - iets waar hun albums mee uitpakten op het vlak van creativiteit - kregen ze hun muziek ook niet op digitale platformen als iTunes of Spotify.

    '3 Feet High & Rising' betekende de start van een lange carrière, waarin ze ondertussen als iconen beschouwd worden. Op dat eerste album staat onder meer 'Me, Myself & I', hun grootste hit. Later dit jaar zou er met 'You're Welcome' nog een nieuw album komen, alsook een losse EP en een project met onuitgebracht J Dilla-materiaal. Het is al sinds 2004 geleden dat er nog eigen werk kwam.

  • Prince headliner Glastonbury Festival?

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, Funk, Muziek, Pop, R&B, Soul Permalink

    Volgens een Britse krant gaat niemand minder dan Prince een optreden verzorgen tijdens het Glastonbury Festival. Ze beweren dat de zanger de deze week een deal heeft gesloten met de organisatie van het festival. Prince zou op het affiche staan voor de laatste avond van het evenement. Een onbekende bron vertelde dat festival organisator Michael Eavis de zanger heeft weten te overtuigen om zijn debuut te gaan maken tijdens Glastonbury dat gehouden gaat worden van 25 t/m 29 juni.

    Volgens de bron hebben Eavis en Prince elkaar ontmoet in Londen, hij beweert dat toen Eavis de zanger vroeg om op te treden tijdens Glastonbury hij niet twijfelde en meteen ja zei. Afgelopen week was Prince in Londen voor een aantal geheime optredens, dit viel bij de fans in dusdanig goede aarde dat het een basis legde voor zijn toezegging om naar Glastonbury te komen. Prince zou vastbesloten zijn om de lat hoger te leggen en een optreden te gaan geven dat menigeen nog lang zal herinneren.

  • The Jacksons zijn bijna klaar met nieuwe plaat

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, Funk, Muziek, R&B Permalink

    Jackie Jackson zegt dat hij en zijn broers bijna klaar zijn met hun nieuwe plaat. De zangers, en broers van de in 2009 overleden Michael, werken al jaren aan het album. "Het klinkt als Jackson-muziek met een hedendaags geluid", omschrijft Jackson in het Amerikaanse muziekblad Billboard.

    "Mensen willen nog steeds die Jackson harmonieën horen en we kunnen geen afscheid nemen van waar we vandaan komen", legt de zanger uit. "Maar er zijn heel veel nieuwe smaken die we daarmee kunnen combineren." Het album wordt de opvolger van hun plaat 2300 Jackson Street, die in 1989 uitkwam. Het is nog niet duidelijk wanneer het album moet verschijnen.

    Volgens Jackson is het geluid van Bruno Mars een goed voorbeeld van hoe de nieuwe plaat klinkt. "Zijn nummer Treasure klinkt als een oud Jackson-liedje", zegt de 62-jarige zanger. "Toen ik dat nummer voor de eerste keer hoorde, dacht ik: dat had een liedje van ons kunnen zijn."

    The Jacksons, bekend van hits als I Want You Back en ABC, staan vanaf volgende week donderdag veertig keer met zijn broers op het podium in Las Vegas. Volgens de zanger hebben ze dan veel tijd om de laatste hand aan het album te leggen. "Overdag kunnen we opnames afmaken en 's avonds doen we onze shows."

  • Fans krijgen schadevergoeding na overlijden Jackson

    Pin it! Print 0 comments Categories: 2000 and more, Funk, Muziek, Pop, Radio Show, Soul Permalink

    Vijf Europese fans van Michael Jackson hebben recht op een schadevergoeding. Een Franse rechter oordeelde dat de vijf emotionele schade overhielden aan de dood van de King of Pop. De fans hebben ieder recht op een symbolische vergoeding van één euro, schrijven diverse Franse media.

    De vijf fans die in aanmerking komen voor een schadevergoeding, maken deel uit van een groep van 34 leden van de Franse Jacksonfanclub die Conrad Murray aanklaagde. De lijfarts van de King of Pop diende de 50-jarige zanger in juni 2009 een fatale dosis propofol toe. Met behulp van getuigenverklaringen en medische rapporten toonden de vijf aan geschaad te zijn als gevolg van Murrays handelen.

    "Voor zover ik weet, is dit de eerste keer ooit dat er een connectie wordt gelegd tussen opgelopen emotionele schade en een popster", reageerde de advocaat van de fans tegenover het Franse persbureau AFP. "Deze mensen zijn uitgelachen en ik ben blij dat de rechter ze serieus heeft genomen."

    De fans zijn niet van plan bij Murray aan te kloppen om hun schadevergoeding te claimen. De advocaat benadrukt dat het om een symbolisch bedrag gaat. Wel hopen de fans dat ze met de uitspraak op zak toegang krijgen tot Jacksons graf. De King of Pop ligt in een mausoleum in Los Angeles, zijn laatste rustplek is niet toegankelijk voor publiek.

    Door: Novum